L’Associació de ramaders de producció ecològica del Pallars Sobirà ha denunciat que el Govern els deu els ajuts del 2009. El Pallars Sobirà és la comarca de Catalunya on hi ha més productors de vedells ecològics. Els ramaders diuen que el Govern no els concreta una data per pagar i diuen que el retard ja és considerable. Francesc Betran, president de l’Associació del Pallars, explica que la manca de pagament l’està assumint un sector que ja és molt fràgil i que porta moltes explotacions a trobar-se en una situació crítica. De mitjana el que es deu a cada ramader és uns 10.000 euros. La prima que dóna la Generalitat per cada vedell engreixat de manera ecològica és de 247 euros.
Betran diu que s’han decidit a fer pública aquesta situació donat que no tenen cap garantia de quan cobraran els diners que el Departament els deu i explica que se’ls ha promès moltes dates i que de moment cap s’ha complert. Explica que a la comarca del Pallars Sobirà s’engreixen anualment uns 400 vedells i que cap dels pagesos ha rebut l’ajut. Per la qual cosa a tota la comarca, on hi ha més de 80 productors d’ecològica, el Govern deu un global de 100.000 euros aproximadament. Aquestes xifres solament són de l’engreix ecològic però diuen que tampoc se’ls ha pagat les primes de les mares o dels prats de dall ecològics.
Els ramaders expliquen que l’engreix ecològic sense subvenció no és rentable i que actualment molts ramaders estan perdent diners. Molts dels ramaders deixarien aquest sistema d’engreix i es passarien al convencional de no haver signat una mena de contracte comprometent-se a un mínim de cinc anys de producció ecològica. De no complir haurien de tornar els diners que se’ls ha donat d’ajuts. El retard en els pagaments pot portar a molts ramaders a vendre els vedells un cop han nascut i plantejar-se no engreixar-los donat els costos de producció i la manca d’ajuts.
El retard en el pagament dels ajuts del 2009 també els comportarà haver de declarar la subvenció de l’any 2009 i el del 2010 fet que perjudica el sector segons Francesc Bertran. Els ramaders no entenen com des del Govern s’incentiva l’engreix i la comercialització de carn ecològica i per contra no se’ls abona la prima que els correspon per engreixar ecològicament i ajudar-los a tirar endavant. Aquest fet diuen que desanimarà a molts ramaders i vendran els vedells un cop nascuts i no els engreixaran si hi han de perdre dinars.
|