L’alcalde de Sort, Agustí López i Pla, i el director del Memorial de la Shoah-CDJC (Centre de documentació jueva contemporània), de París, Jacques Fredj, han signat aquest dimecres un conveni de col·laboració per a la recuperació de la memòria dels centenars de persones que van passar per Sort durant la Segona Guerra Mundial fugint de l’Europa ocupada pels nazis. Es tracta del primer conveni d’aquestes característiques que signa la Shoah en tot l’Estat. Entre 1940 i 1944, prop de 3.000 refugiats, 500 dels quals eren jueus que fugien de la barbàrie nazi. La funció principal del Memorial de la Shoah es centra en la transmissió de la memòria i de l’ensenyament de l’Holocaust.
La importància del conveni rau en el fet que es tracta del primer signat a l’Estat d’aquestes característiques i que el Memorial de la Shoah és el primer centre de documentació de l’Holocaust de tot Europa.
Dels prop de 3.000 refugiats que van passar per l’antiga presó de Sort, cinc-cents dels quals eren jueus que fugien de la barbàrie nazi els ha documentat l’historiador Josep Calvet en el seu llibre ‘Les muntanyes de la Llibertat’. Aquest petit museu, que forma part de la xarxa d’Espais de Memòria del Memorial Democràtic de Catalunya, ha rebut des de la seva inauguració al voltant de deu mil visitants. La voluntat de l’Ajuntament de Sort i Memorial Democràtic és adequar un espai dins de la presó de dones dedicada a la cinquantena de dones jueves que es van refugiar a la presó de Sort.
L’Ajuntament de Sort va iniciar les relacions amb les institucions jueves el 21 de setembre del 2008 amb un acte d’homenatge als jueus que passaren per Sort entre 1939 i 1944. Durant el 2009 l’Ajuntament de Sort ha mantingut diverses trobades amb representants del Memorial de la Shoah per tal d’establir la col·laboració que ara culmina amb la signatura del conveni. L’acord estableix que Sort procedirà a digitalitzar la documentació que es conserva als seus arxius sobre lestada a la població dels refugiats jueus i en lliurarà una còpia al centre de documentació del Memorial de la Shoah. Entre la documentació es troba el llibre de registre de la Presó i correspondència del període 1942-1944. En total es comptabilitzen a l’arxiu comarcal uns 1.345 documents.
Per la seva part, el Memorial de la Shoah es compromet a facilitar l’accés als seus fons documentals i audiovisuals per tal de realitzar la museografia de la futura sala dedicada als refugiats jueus que durant l’any 2010 s’ubicarà a l’edifici de Casa Xorret emmarcat en les obres d’ampliació de la presó-museu. Paral·lelament, s’estableixen diverses accions de difusió conjunta en els respectius espais web. La digitalització de la documentació per facilitar al Memorial de la Shoah s’iniciarà en un mes.
El Memorial de la Shoah disposa d’una exposició permanent sobre l’Holocaust i es complementa amb un important centre de documentació i biblioteca. Es el principal arxiu d’Europa sobre la Shoah. Segons les paraules del seu president, Eric de Rotschild, ‘és un Museu de la vigilància, dissenyat per aprendre, entendre i sentir, perquè és necessari construir, una i altra vegada, un baluard contra l’oblit, contra el retorn de l’odi i el menyspreu de l’home’.
A l’acte de Sort també hi ha assistit membres de l’Associació Amics lleidatans de la cyltura hebrea, Tarbut, qui s’han mostrat molt satisfets amb l’acord de l’Ajuntament de Sort i en un futur no descarten treballar conjuntament bé amb l’Ajuntament o amb el Memorial de la Shoah.
|