L'Alt Pirineu i l'Aran consideren que algunes mesures del Departament d'Educació afavoreixen el despoblament

Foto: Consell Comarcal del Pallars Jussà.

La síndica d’Aran i les presidències dels consells comarcals del Pirineu, en el marc de les trobades que celebren de forma periòdica a Tremp, s’han posicionat en contra de les directrius del Departament d’Educació.

Concretament, en les que s’insta els Consells Comarcals, que s'encarreguen de la gestió del transport escolar, a cobrar el servei als alumnes d’ensenyaments no obligatoris de cicles formatius i batxillerats que vulguin usar les places lliures d’aquests transports. Aquestes places acostumen a ser l’únic servei públic de mobilitat existent.

La mesura, que ja es va imposar fa uns sis anys i que, a desgrat i sota pressió de la Generalitat, l’han anat incorporant bona part dels Consells pirinencs, afecta desenes de nens i nenes de les diferents comarques. Consideren que aquesta mesura va en contra de les polítiques adreçades a frenar el despoblament.

L’Alt Pirineu i l’Aran han acordat elaborar una moció adreçada al Departament d’Educació que reculli aquestes inquietuds. Al mateix temps sol·licitaran una trobada amb el conseller per tal que el departament reconsideri aquestes mesures per aplicar mesures més adients a la realitat d’aquest territori.

Les presidències dels Consells Comarcals de l’Alt Pirineu veuen amb preocupació altres propostes del departament com el fet de deixar de considerar com a alumnes de transport escolar gratuït aquells de primària i de l’ESO que van a una escola dins del seu mateix municipi. Això sense tenir en compte la quantitat de nuclis agregats que formen part d’un municipi, la seva dispersió i la manca de transports públics alternatius, típic de les poblacions del Pirineu.

En aquest sentit, el departament demana als Consells que dimensionin les contractacions de transport escolar; tenint en compte només als alumnes que canvien de municipi per anar a l’escola, la qual cosa faria que desapareguessin les places de la resta d’alumnat, que es quedaria sense opció a transport, amb pagament o sense.

Aquesta mesura afectaria ara com ara a 69 nens del Pallars Jussà, 94 del Pallars Sobirà i 77 de l’Alta Ribagorça, més els de l’Alt Urgell i de la Cerdanya que n’estan avaluant encara l’abast. Per la seva banda, la representant d’era Val d’Aran, malgrat no veure’s afectada per la mesura al tenir-ne les competències delegades, s’ha mostrat del tot solidària amb les reivindicacions de la resta de comarques.

Els i les representants comarcals han abordat també els dèficits creixents dels serveis bancaris en zones rurals. Han valorat algunes de les alternatives que han anat sorgint darrerament, com la proposta de l’empresa Correos per cobrir alguns dels buits que deixa el món bancari o les mateixes alternatives que darrerament estan proposant les mateixes entitats financeres.