Endesa ha impulsat un prototip únic a tot Catalunya que s'ha col·locat en deu torres elèctriques de Torregrossa i Ivars d'Urgell, per evitar que les cigonyes facin parada o niu a les torres elèctriques.
L'estructura ideada pesa poc i, fins i tot, se n'ha calculat la forma i el volum en funció de l'acció del vent, perquè l'esforç que l'estructura metàl·lica hagi de fer l'aguanti perfectament.

Endesa assegura que aquesta actuació al Pla d'Urgell no és, ni de bon tros, la primera que es duu a terme a les comarques de Ponent. Des de fa anys, la companyia adequa torres i instal·la dispositius a diverses línies de mitjana tensió per preservar espècies d'aus protegides i amenaçades.
El prototip, doncs, vol sumar-se a la lluita per evitar electrocucions amb altres dispositius de diferents tipologies que ja existeixen
En aquest sentit, la companyia defensa que el seu objectiu no és foragitar les cigonyes de Catalunya sinó tot el contrari, convidar a fer que es quedin, i per això, recorda que fins i tot han collat en algunes torres uns elements metàl·lics, anomenats reposa-aus, precisament per a "invitar" les cigonyes a fer-hi el niu, i afirmen que s'han obtingut bons resultats.
En alguns casos, s'hi han instal·lat uns elements anomenats salva ocells que consisteixen en unes balises en forma d'ocell que eviten que les aus s'hi apropin o elements catadiòptrics, amb el mateix objectiu

Les actuacions s'emmarquen amb el conveni que la companyia té firmat amb la Generalitat en matèria d'avifauna amb l'objectiu comú de mitigar els riscos d'electrocució i col·lisió de les aus a la xarxa elèctrica, especialment d'aquelles espècies catalogades com a amenaçades.
Només al Segrià, Endesa ha adaptat des de 2017 més de 350 suports per fer-los més segurs per a protegir l'avifauna en general i les cigonyes en particular. Aquestes accions han suposat una inversió superior als 630.000 euros.