Redacció | Foto: Festival de Pasqua
Del compositor targarí, Ramon Carnicer, es podran gaudir dues obres que aniran a càrrec de l’Orquestra Julià Carbonell (OJC), per una banda, i del pianista, Roger Illa, per l’altra. En el concert que tindrà lloc l’1 d’abril amb l’OJC, s'hi podran escoltar l'obertura que Carnicer va escriure per a l'òpera de Rossini “El barber de Sevilla”, una obra que té una història força curiosa. Carnicer era el responsable de la programació operística del Teatre de la Santa Creu de Barcelona —en aquells temps, el gran rival del Gran Teatre del Liceu— i l’any 1818 s’hi havia de representar “El barber de Sevilla” de Rossini. Però poques setmanes abans, s’hi va poder veure “Elisabetta, reina d’Anglaterra” del mateix Rossini i Carnicer es va adonar que el compositor italià, segurament per estalviar-se feina i temps, havia aprofitat l’obertura d’aquesta òpera per fer-la servir també pel Barbero. Va ser llavors quan Ramon Carnicer va decidir escriure una obertura per començar les representacions de “El barber de Sevilla” a Barcelona. A la llarga, aquesta obra es va convertir en una de les seves composicions més famoses i, fins i tot, el mateix Rossini va donar el seu vistiplau perquè es pogués interpretar en substitució de la seva pròpia obertura.
Cal tenir en compte que Ramon Carnicer fou el compositor d'òperes més important d'Espanya a la primera meitat del segle XIX. Va estudiar a la Seu d'Urgell i Barcelona i va treballar a Maó i al Teatre de la Santa Creu de Barcelona abans d'exiliar-se a París i Londres entre 1823 i 1826. A Londres conegué l'ambaixador de Xile en aquella ciutat, qui li encarregà un himne per al seu país, que encara avui dia és l'oficial. De tornada a Catalunya, va ser obligat per Ferran VII a treballar a diversos teatres d'òpera de Madrid. Posteriorment, fou director del Conservatori de Madrid.
Durant el Festival, també es podrà escoltar la “Sonata per a tecla n.6” el marc del concert que oferirà el pianista Roger Illa el dia 7 d’abril.
Un altre autor lleidatà destacat serà Francesc Andreví, natural de Sanaüja, i també arribarà de la mà de Roger Illa. Concretament, s’interpretarà un “Largo” per a pianoforte que es conserva a l'Arxiu Històric de Cervera.
Andreví fou un compositor molt important de música religiosa i va estudiar a la Seu d'Urgell (on coincidí amb Ramon Carnicer) i Barcelona. Va treballar a les catedrals de Tafalla, Tarragona, Sogorb, Santa Maria del Mar, València i Sevilla, i a la ‘Capilla Real’ de Madrid. Ja exiliat, va estar a la catedral de Bordeus (1839) i el 1846 a St. Pierre de Chaillot de París com a organista. De tornada a Barcelona, fou mestre de capella a l'Església de la Mercè.
Al llarg de l’actuació de Roger Illa, també es podrà escoltar l’obra d’un altre compositor del territori lleidatà. Es tracta de Josep Teixidor, natural de Seròs, del qual s'escoltarà la “Sonata en Re major”. Aquest organista i teòric musical va ser el primer a publicar una Història de la Música a Espanya. Va treballar a la ‘Capilla Real’ de Madrid com a organista. Se'n conserva música religiosa, 6 quartets de corda i sonates per a tecla.
Finalment, el Festival de Pasqua també mostrarà les composicions de dos germans lleidatans: Manuel i Josep Pla, de Balaguer. En aquest cas, es podran escoltar les seves obres en el marc del concert que l’Orquestra Barroca Catalana oferirà el dia 8 d’abril i amb el qual es clourà el certamen d’enguany. De Manuel Pla s'escoltarà el seu “Salve Regina” per a baix i cordes i de Josep el “Stabat Mater” per a soprano i cordes, amb l'Orquestra Barroca Catalana, Maria Hinojosa i Pau Bordas.
El Festival està organitzat per la Paeria de Cervera i és un punt de trobada pel sector de la música clàssica a Catalunya i un aparador de la música clàssica que es fa a Catalunya. Compta amb el suport de departament de Cultura de la Generalitat a través de l’ICEC i de la Diputació de Lleida a través de l’IEI.
Les entrades anticipades pels 15 concerts que s’han programat enguany ja estan disponibles al web festivalpasqua.cat i disposen de diferents descomptes i bonificacions.